Da hun sætter sig ind i taxaen breder der sig en duft af forår og blomster og hav og noget meget, meget privat og noget ”her komme jeg, – li’som det passer mig”.
Og kvinde.
Så absolut
En duft af kvinde.
Og jeg kommer øjeblikkeligt til at tænke på Al Pacino, den ulykkesramte, blinde officer i filmen af samme navn. ”En duft af kvinde”. Mens han planlægger at forlade denne verden, hvor blinde, pensionerede officerer er – INTET – når krigene er udkæmpede og medaljerne hænger på ham som frimærker på en overfrankeret kuvert.
I filmen udviser han dyb kendskab til en særlig parfume og svinger en ung, usikker kvinde i en tango, som kun en blind officer med alle billederne inden i sit hoved kan gøre det. Med en næse så præcis som sigtekornet på en præcisionsriffel.
Hold kæft, hvor ville jeg dog gerne i stunder kunne være så 100 pct. mand som Al Pacino er det i den film.
2 døgn i parfumens og cremernes vold. -. Eller favntag, må jeg vel sige.
Min kunde dufter helt fantastisk log det er ikke tilfældigt, er jeg sikker på. Men det ville være en kluntet bemærkning af spørge ”…af hvad…”. Så jeg tager den indirekte vej og spørger forsigtigt om rejsemålet. Vi har ca. en halv time sammen i morgenmørket på vej til udenrigslufthavnen.
Min kunde skal til møde med parfumespecialister i sit firma – fra hele verden. 2 døgn i parfumens og cremernes vold. -. Eller favntag, må jeg vel sige. Det foregår i et sydeuropæisk land og som sagt er masser instruktører og undervisere inviteret – Worldwide.
Vi taler om den fantastiske lugtesans, som kan genskabe hændelser, så de næsten er levende. Lugtesansen må være meget forbundet med erindringen. Selv har jeg oplevet at vende mig om på gaden, fordi jeg troede jeg mødte en kvinde jeg kendte. Men det var duften jeg genkendte – ofte uden at vide hvorfra. Jeg husker den bare. Eller da jeg for et stykke tid siden købte en ny parfume til min kone (Rodriguez), -. Jeg ved det lyder uhyggeligt banalt – men jeg så hende pludselig på en ”lidt” anderledes måde. Ikke specielt voldsomt eller fremmed. Bare en anden side af hende. En anden vinkel. Et hjørne af personligheden, jeg ikke husker at have set.
Og det ER rigtigt, fortæller, parfumespecialisten, at parfume dufter forskelligt på forskellige kroppe:
…duften var så voldsom, at jeg måtte gå
– Det er fuldstændigt rigtigt, fortæller hun. Og selv om jeg har arbejdet med duftverdenen i efterhånden en del år, slår det mig stadigvæk, hvor stor forskellen kan være. Jeg har oplevet en duft, som sammen med personligheden, der bar den, var så voldsom, at jeg ganske enkelt ikke kunne holde det ud. Jeg kunne bare ikke klare det. Jeg måtte simpelthen gå.
Jeg fortæller kunden, at jeg ofte kører med ældre kunder – ældre kvinder. Og det har slået mig, hvordan en passende parfume kan få en langt, yngre udtryk frem hos en kvinde på over 90, mens den samme duft på en langt yngre kvinde kan virke tung og gammeldags.
Og så taler vi om den berømte parfume Chanel No. 5, som blev udviklet af Coco Chanel helt tilbage i 20’erne. Alligevel er den måske den kendteste parfume overhovedet. I denne blog har jeg lavet et lille klip fra en af denne parfumes reklamer. Utallige modelle og skuespillere har promoveret den – og givetvis fået millioner af kroner for at gøre det. Mest kendt måske Marilyn Monroe, der kækt fortalte, at det var det eneste hun iklædte sig om natten: Chanel No. 5.
Se det var en duft af en ægte kvinde.
Nu er duften ved at blive populær igen for Gud ved, hvilken gang. Og det de helt unge kvinder og piger, der tager klassikeren op igen, selv om den masser af gange er blevet kåret som passeret sidste salgsdato.
Jeg mener. Mine unge døtre i en duft af Chanel no. 5?
Den er god nok, – og jeg kan bevidne det fra mine døtre på hjemmefronten. Den bliver brugt igen.
Jeg spørger min kunde, om hun som parfumespecialist ikke går rundt som den evige bærer af de nyeste dufte. Hun svarer prompte:
– Det er mange myter, der skal gøres op med. F.eks. gør vi i disse år op med myten om, at der findes ubetingede kvinde-dufte og ubetingede mande-dufte. Mange fabrikater laver serier, som lægger sig op af det samme brand. Og nogle parfumer betragtes i dag som dufte, der kan bæres af både mænd og kvinder. Og så er der den der med, at det nyeste er det hotteste og det bedste. Her plejer jeg altid at citere Coco Chanel selv, når jeg underviser. Hun vidste godt, at dufte kan overleve tidens tand og forgængelige trends. Coco Chanel sagde selv, når hun skulle anbefale sine produkter:
. Its not what’s new? It’s what’s you?
…Hvor? – der hvor du vil kysses
SELV sidder og tænker på det eneste citat, jeg husker fra Coco Chanel.
”Hvor bør man bruge parfume, spurgte en ung kvinde mig. Og jeg svarede: Hvor som helst, hvor hun ønsker at blive kysset…!
Nævner ikke citatet for min kunde. Det ville vist være lige vel frigjort.
Men tanker er toldfri og drømme får blodet til at løbe hurtigere.
En duft af kvinde
Da hun sætter sig ind i taxaen breder der sig en duft af forår og blomster og hav og noget meget, meget privat og noget ”her komme jeg, – li’som det passer mig”.
Og kvinde.
Så absolut
En duft af kvinde.
Og jeg kommer øjeblikkeligt til at tænke på Al Pacino, den ulykkesramte, blinde officer i filmen af samme navn. ”En duft af kvinde”. Mens han planlægger at forlade denne verden, hvor blinde, pensionerede officerer er – INTET – når krigene er udkæmpede og medaljerne hænger på ham som frimærker på en overfrankeret kuvert.
I filmen udviser han dyb kendskab til en særlig parfume og svinger en ung, usikker kvinde i en tango, som kun en blind officer med alle billederne inden i sit hoved kan gøre det. Med en næse så præcis som sigtekornet på en præcisionsriffel.
Hold kæft, hvor ville jeg dog gerne i stunder kunne være så 100 pct. mand som Al Pacino er det i den film.
Min kunde dufter helt fantastisk log det er ikke tilfældigt, er jeg sikker på. Men det ville være en kluntet bemærkning af spørge ”…af hvad…”. Så jeg tager den indirekte vej og spørger forsigtigt om rejsemålet. Vi har ca. en halv time sammen i morgenmørket på vej til udenrigslufthavnen.
Min kunde skal til møde med parfumespecialister i sit firma – fra hele verden. 2 døgn i parfumens og cremernes vold. -. Eller favntag, må jeg vel sige. Det foregår i et sydeuropæisk land og som sagt er masser instruktører og undervisere inviteret – Worldwide.
Vi taler om den fantastiske lugtesans, som kan genskabe hændelser, så de næsten er levende. Lugtesansen må være meget forbundet med erindringen. Selv har jeg oplevet at vende mig om på gaden, fordi jeg troede jeg mødte en kvinde jeg kendte. Men det var duften jeg genkendte – ofte uden at vide hvorfra. Jeg husker den bare. Eller da jeg for et stykke tid siden købte en ny parfume til min kone (Rodriguez), -. Jeg ved det lyder uhyggeligt banalt – men jeg så hende pludselig på en ”lidt” anderledes måde. Ikke specielt voldsomt eller fremmed. Bare en anden side af hende. En anden vinkel. Et hjørne af personligheden, jeg ikke husker at have set.
Og det ER rigtigt, fortæller, parfumespecialisten, at parfume dufter forskelligt på forskellige kroppe:
– Det er fuldstændigt rigtigt, fortæller hun. Og selv om jeg har arbejdet med duftverdenen i efterhånden en del år, slår det mig stadigvæk, hvor stor forskellen kan være. Jeg har oplevet en duft, som sammen med personligheden, der bar den, var så voldsom, at jeg ganske enkelt ikke kunne holde det ud. Jeg kunne bare ikke klare det. Jeg måtte simpelthen gå.Jeg fortæller kunden, at jeg ofte kører med ældre kunder – ældre kvinder. Og det har slået mig, hvordan en passende parfume kan få en langt, yngre udtryk frem hos en kvinde på over 90, mens den samme duft på en langt yngre kvinde kan virke tung og gammeldags.
Og så taler vi om den berømte parfume Chanel No. 5, som blev udviklet af Coco Chanel helt tilbage i 20’erne. Alligevel er den måske den kendteste parfume overhovedet. I denne blog har jeg lavet et lille klip fra en af denne parfumes reklamer. Utallige modelle og skuespillere har promoveret den – og givetvis fået millioner af kroner for at gøre det. Mest kendt måske Marilyn Monroe, der kækt fortalte, at det var det eneste hun iklædte sig om natten: Chanel No. 5.
Se det var en duft af en ægte kvinde.
Nu er duften ved at blive populær igen for Gud ved, hvilken gang. Og det de helt unge kvinder og piger, der tager klassikeren op igen, selv om den masser af gange er blevet kåret som passeret sidste salgsdato.
Jeg mener. Mine unge døtre i en duft af Chanel no. 5?
Den er god nok, – og jeg kan bevidne det fra mine døtre på hjemmefronten. Den bliver brugt igen.
Jeg spørger min kunde, om hun som parfumespecialist ikke går rundt som den evige bærer af de nyeste dufte. Hun svarer prompte:
– Det er mange myter, der skal gøres op med. F.eks. gør vi i disse år op med myten om, at der findes ubetingede kvinde-dufte og ubetingede mande-dufte. Mange fabrikater laver serier, som lægger sig op af det samme brand. Og nogle parfumer betragtes i dag som dufte, der kan bæres af både mænd og kvinder. Og så er der den der med, at det nyeste er det hotteste og det bedste. Her plejer jeg altid at citere Coco Chanel selv, når jeg underviser. Hun vidste godt, at dufte kan overleve tidens tand og forgængelige trends. Coco Chanel sagde selv, når hun skulle anbefale sine produkter:
. Its not what’s new? It’s what’s you?
”Hvor bør man bruge parfume, spurgte en ung kvinde mig. Og jeg svarede: Hvor som helst, hvor hun ønsker at blive kysset…!
Nævner ikke citatet for min kunde. Det ville vist være lige vel frigjort.
Men tanker er toldfri og drømme får blodet til at løbe hurtigere.
Jeg nøjes med at nyde duften af parfume.
God morgen, Danmark
– Velduftende!
Taxamand
Next ArticleEn politiker der taler menneskesprog